Historiek

Die begint in feite bij de vorige generatie, Carl’s ouders. Antoine Top, boerenzoon uit Vlamertinge bij Ieper, en Monique Vanniewenhuyse, handelaarsdochter uit Roeselare, nemen aldaar een kruidenierszaak over van haar vader, die deze liet uitbaten. We schrijven 1957. Carl’s grootouders hadden zijn vader wel eerst een jaar naar Brussel gestuurd om er de kneepjes van het vak te leren. Een omschakeling van achter de ploeg naar een winkel is immers niet evident. Algauw blijkt dat Antoine over buitengewoon verkoopstalent beschikt.

Afbeelding (24)De zaak groeit en bloeit; Antoine begint ook uit te voeren met een bestelwagen naar horecabedrijven en boerderijen, en organiseert massale wijnverkopen. In die sfeer wordt in 1960 Carl geboren. In 1962 moet moeder Monique afhaken. Ze was een minzame en zachtaardige vrouw, en zodoende wel het omgekeerde van haar impulsieve echtgenoot. Ze kochten een pand met een grote tuin in dezelfde straat, en Monique begon er een zaak in dameskleding. Antoine boerde op zijn elan verder, werkte en verkocht dat het geen naam had.

Afbeelding (25)

Een nonkel zei ooit: “Als Antoine een strontje in zijn hand neemt, verandert dat in een crème au beurretje!” Maar gaandeweg dook er eind de jaren ‘60 een nieuw fenomeen op: de warenhuizen. Niettegenstaande Antoine’s prijzen door massaverkoop scherp waren, historiek6gingen de warenhuizen onder die prijzen. Vooral door herhaalde reizen naar de Valais in Zwitserland, leerde Antoine het product ‘kaas’ beterkennen en appreciëren. Hij begon er in zijn zaak de nadruk op te leggen, en was één van de eersten die Franse specialiteiten en Zwitserse Raclette verkocht. Brie, Camembert, Explorateur en Pont- l’ Evêque waren hier in die tijd ontdekkingen.

Tot nog toe at iedereen Hollandse Gouda’s en Belgische Brie, een verse kaas in vaste vorm met een zurig karnemelksmaakje. De nieuwewending van de zaak bleek een schot in de roos! De oude activiteiten werden stelselmatig afgebouwd en de kaashandel groeide als kool! Antoine reisde naar Frankrijk om er de ‘fermiers’ te ontdekken, ging naar Rungis bij Parijs, om zijn gamma te verruimen en begon hij met kaasavonden op vraag van verenigingen en bedrijven. In 1972 was het zover; de oude winkel werd omgetoverd in een enig mooie 100% kaaswinkel.

historiek4Zoon Carl, die nooit ver weg was, zowel van de oude als nieuwe zaak, heeft het werkelijk met de paplepel meegekregen. Zijn wieg stond letterlijk en figuurlijk tussen de eetwaren, en hij was gefascineerd door het verkoopstalent van zijn vader. Op zijn 18e was hij schoolmoe na 10 jaar internaat en hij besloot om ook kaas te verkopen! In Boulogne-sur-Mer, bij Philippe Olivier, kon hij meteen aan de slag. Tegenwoordig één van de grootste kaasfenomenen in Frankrijk. Vandaar ging het naar de lichtstad. Carl belandde er in een zaak, Gérard Pascaud in rue Cler, waar maar liefst 8 man personeel aan de slag was. ‘Le petit flamand’ werd er voor de leeuwen gegooid en heeft er alle kleuren van de regenboog gezien. Door de appreciatie van de patron heeft hij volhard. Daarna volgden nog een drietal zaken en in de vijfde zaak moest hij zelfs de nieuwe mensen die uit de traiteurbranche kwamen, opleiden. Fromagerie Lillo in de rue de Belles Feuilles was geboren. Als Carl terug naar België kwam, kende hij ‘Frans’ en ‘kaas’. Hij werkt een jaar bij zijn vader, alwaar de opgedane kennis werd geïntegreerd. Intussen leerde hij ook zijn vrouwtje Rosemie kennen, die langzaam maar zeker, ook door de kaasmicrobe werd gebeten.

historiek5

Na een jaar legerdienst was het dan zover, ‘De Kaasbolle’ in de Smedenstraat te Brugge opent zijn deuren. We schrijven 2 mei 1981! Dat was wel eens iets anders dan thuis bij pa werken. Een nieuwe, eigen zaak en… op den vreemde! Slechts enkele freaks hadden al van de ‘Godfather’ uit Roeselare gehoord. Eén van hen was de bekende Brugse gastronoom Jan Demonie. Die hadden dan ook meteen vertrouwen in de zaak te Brugge ‘als zoon van…’. We hebben onze start alvast niet gemist en werkten aan een langzame maar zekere opbouw.

historiek2De mensen apprecieerden onze kennis en gedrevenheid, die nu nog steeds de sleutel van het succes is. Het valt ons zelfs op dat we de lat steeds hoger leggen en op alle gebied nog meer perfectionisme nastreven. De voldoening die we van de klanten krijgen is daar zeker niet vreemd aan. Dat is onbetaalbaar! Na verloop van jaren zijn we ook rechtstreeks op de Vroegmarkt van Parijs gaan kopen. Vandaar onze exclusiviteiten. Terwijl ik me volledig met de rijping bezighoud, heeft Rosemie enkele verfijnde bereidingen gecreëerd, die uitermate gesmaakt worden! Het samenvoegen van bij elkaar passende ingrediënten in hun juiste verhouding is haar ding. historiek1Een sterk groeiend segment zijn onze kaasplateaus, waar we zowel bij de compositie als bij de garnituur, enorme aandacht aan besteden. Ik ga er bij iedere plateau van uit dat het er één voor mezelf is. Het principe is altijd hetzelfde. Ik neem vertegenwoordigers van iedere kaasfamilie die op dat moment in hun beste doen zijn. Vergelijk het met een voetbaltrainer die een elftal opstelt. In april 2003 hebben we de zaak gerenoveerd. Bij de aankondiging kon dat op niet veel bijval rekenen, want de mensen vonden de zaak goed zoals ze was.

??????????

Er stak ziel en charme in, het interieur paste bij het product! Doch een mens moet in het leven vooruitstrevend zijn, dat had ik van mijn vader geleerd. We hebben kosten nog moeite gespaard, met mooie materialen gewerkt en het geluk gehad een toparchitect tegen het lijf te lopen. Bij opening was de appreciatie alom. Van de oude winkel werd niet meer gesproken.

Bij deze willen wij onze klanten bedanken voor het vertouwen, en wees gerust, we blijven ervoor gaan!